mandag 24. februar 2014

Uniform og pastortjeneste

Er det lurt for en pastor å bruke eller ikke bruke prestekjole under gudstjenesten, og presteskjorte ellers? På mange måter er svaret litt gitt ut fra hva som er vanlig i den kulturen en arbeider. I Norge er det en del av vår mangehundreårige tradisjon. Jeg har bodd i Israel der det stort sett ikke var vanlig i de messianske forsamlingene og jeg hadde det utmerket, både som tilhører og som taler.

Men i tillegg til dette med kultur, så kan størrelsen på virksomheten har noe å si også. Jo større noe er, jo viktigere er det å tenke om en "rolledrakt" bidrar til en god trygghet. I en liten husmenighet vet alle ganske kjapt hvem som har hvilken rolle, men det krever litt skikkelig personfokus i en større menighet for at nye straks skal forstå i kraft av hvilken rolle en gjør en tjeneste. Om familielegen kommer hjem til dere for å behandle et barn så trengs ikke hvit frakk. Men hvordan ville du oppleve det om du kom på et sykehus der leger og sykepleiere ikke brukte "rolledrakter", men gikk i sitt egen tøy. Du ville være utrygg på hvilke fullmakter de hadde som kom og satte sprøyter på den syke. Det ville ikke bli bedre om politiet ikke brukte uniform heller når de var på oppdrag. Tvert imot er det uniformert synlig politi som skal til for å bidra til tryggheten.

En gang fløy jeg et amerikansk flyselskap der flyvertene har en uniform som er grå bukser og blåstripete skjorter, og ingen logo. De er med andre ord kledd helt likt som en stor del av de forretningsreisende. Jeg trodde først en av mine medpassasjerer bare tok seg til rette på flykjøkkenet og ble urolig, før jeg regnet meg frem til at dette var slik uniformene her så ut.

La meg gi et fersk eksempel. Jeg havnet tilfeldigvis på en større spennende menighetskonferanse i Phoenix. Vi var 1000 stykker der. Der var det forskjellige folk som var utkledd for å tiltrekke seg oppmerksomhet og hjelpe folk med å finne frem. "Det er hovedpastor her" fikk jeg vite om en som sto med store Disney-hansker med 4 store fingre slik det er i tegneserier. Han sto og geleidet folk som trengte å finne frem. Her gikk flere andre med morsomme klovneinspirerte kledninger og hjalp til. En av dem en yngre blid type med en frosk på hodet.
På kveldens nattverdsgudtjeneste var vi ca 1000 til stede på en fin kveldsgudstjeneste. Formen og stilen er anderledes enn jeg er vant med, og det er helt greit. I tråd med den "casual" stilen stilte den blide yngre typen opp og ledet nattverdsdelen i skjorte og bukse, men denne gang uten frosk på hodet. Det måtte altså også være en av pastorene i menigheten, det var i alle fall det jeg regnet meg frem til. Mitt spørsmål er derfor: han brukte klovneuniform på hodet om formiddagen for å vise at han ikke var en av deltakerne og at han hadde en rolle å hjelpe oss. Men om kvelden hadde han ingen uniform og jeg bare måtte anta at han hadde fullmakt til å lede nattverdsdelen.

Vårt norske problem er at vi har sett på bruk av prestekjole/presteskjorte som et tegn på høykirkelighet. Det er for snevert perspektiv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til å skrive dine synspunkter her.
Mvh Torkild Masvie