Formell kompetanse er uvesentlig,
- det er reell kompetanse som teller
Kravet om formell komptanse, og den enkeltes planer om formell kompetanse kan stå i veien for å bli en del av Guds store innhøstingsarbeide i verden. Det viktige er at du har reell kompetanse, at du kan det du skal kunne og har de rette egenskapene. Da kan det jo hende at du kan skaffe deg det også med kurser som gir formell kompetanse.
Forskning skal vise at det er liten sammenheng mellom psykologers og psykiateres formelle utdanning og behandlingsresultat. Det er andre ting som teller: kjemi mellom behandler og den som blir behandlet, empati, og andre naturlige forutsetninger. Noen ganger kan folk som overhode ikke har noen utdanning hjelpe bedre enn fagfolk med masse flotte papirer.
Slik er det i kirkelig arbeide også. Hvilken utdanning hadde Timoteus? Han fulgte Paulus og ble lært opp mens han jobbet. Du finner ingen i det nye testamente med noen formell utdanning beregnet på det kirkelige arbeide de skal gjøre. Paulus er den med teologisk utdanning fra før han ble kristen, og han sendte ingen i sin stab på samme opplæring som han selv hadde fått. Nei han gav dem "on the job training".
I politikken er det noe som heter "broilere". Det er folk som siden
ungdomstiden kun har hatt som levebrød å være politikere. De har aldri
har vært ute i vanlig arbeide.
Det beste opplegget for presteopplæring idag gjøres av blant annet Missouri Synoden. Alle lærerne ved presteseminarene deres har vært ute i prestetjeneste før de blir ansett kvalifisert til å komme og være lærere for prestestudentene i de forskjellige fagene. Har du ikke vært i prestetjeneste har du ingen fremtid som faglig lærer på seminaret. Det ville være noe å tenke på for norske teologiske utdanningssteder.
For en tid tilbake fikk vi besøk i Norge av Eugene Bunkowske som hadde vært misjonær i Afrika i 22 år og med store resultater. Etter 16 år i misjonærtjeneste tok han sin doktorgrad i missiologi. Han bygget senere opp doktor i missiologi programmet ved Concordia Ft. Wayne der flere norske misjonærer har tatt sine grader. Det er helt avgjørende at misjonsskoler fylles av lærere som har
vært misjonærer og kan være rollemodeller for nye misjonærer under utdanning.
Om noen nå tenker at jeg forguder Missouri synoden så har jeg et hjertesukk til dem også. De har praktisk talt ingen i misjonsledelsen lenger med noen som helst tverrkulturell misjonserfaring. De mangler folk til å lede ytremisjonen med reell misjonskompetanse. Dette er kritisk. For misjonens og evangeliets skyld håper jeg de får rettet dette så snart det lar seg gjøre. Vi trenger alltid realkompetanse i kirke og misjonsarbeide.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Velkommen til å skrive dine synspunkter her.
Mvh Torkild Masvie