onsdag 6. november 2013

Turist-misjonærer

Etter å ha introdusert begrepet "turist-misjonær" vil jeg gjerne presentere noen flere tanker fra min erfaring i Israel. Gud er Herre over historien, har oversikten og er den som egentlig driver fremveksten av Hans sanne kirke på jord. Han bruker forskjellige redskaper til ulik tjeneste.

Jews for Jesus er en jødemisjonsorganisasjon som jeg har veldig stor respekt for. De er bånn ærlige. De lyver ikke med oppblåste tall av resultat fra sin virksomhet.  De driver med gate-evangelisering og oppsøkende virksomhet og er for jødene provoserende direkte: de vil gjøre spørsmålet om Jesus er Messias til et uunngåelig tema i jødiske kretser.

Så hva sier denne "proffe" jødemisjonen og andre som er involvert i å dele evangeliet med det jødiske folk: de fleste jøder som kommer til tro på Jesus har møtt en ikke-jødisk kristen som fortalte dem om Jesus på en slik måte at de ønsket å bli bedre kjent med Han. Fra min tid i Israel vet jeg at de fleste israelske jøder som kommer til tro på Jesus gjør det etter å ha møtt "vanlige" kristne i utlandet. For noen var det slik at de møtte en kristen som gjorde at de var villige til å høre mer av andre etter de kom hjem til Israel, og for andre var det faktisk kristne i utlandet som ble fødselshjelperne til troen . Det er altså de "ikke-profesjonelle" vitnene som ble viktige redskaper i en fase av omvendelseshistorien, - i mange tilfeller noen som bare var involvert i en kortere fase på noen uker eller måneder, eller noen få år.  Disse kristne var ganske enkelt lydige mot Gud da Han åpnet muligheter for å dele evangeliet i hverdagen.

Det er interessant at Jews for Jesus er blant de som har understreket disse realiteter.
En av mine læremestere til denne innsikt møtte jeg i Los Angeles i 1992 da jeg forberedte meg til Israelsmisjon  på Fuller. Det er Tuvya Zaretsky  Klikk på navnet hans så får du hans vitnesbyrt. Da jeg møtte ham hadde han vært misjonær i Jews for Jesus siden 1974. Han er fremdeles i fullt utadrettet arbeide i 39 år i denne misjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til å skrive dine synspunkter her.
Mvh Torkild Masvie